KLASSISK MARÄNG OCH JORDGUBBSTÅRTA



Gårdagens bakning blev en klassisk maräng och jordgubbstårta.
Jag gav mig på första gången att göra egna maräng bottnar,
 resultatet blev grymt, frossig yta med seg mitten!


Här kommer receptet!


Klassisk maräng och jordgubbs tårta
Ugn: 125-100 grader

4 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl vispgrädde
1 liter jordgubbar

Vispa äggvitorna med strösockret tills det blir en slätglansig
 smet som stannar i bunken när du vänder den upp och ned.
Häll smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa rundlar inne från och ut
 eller smeta på bakplåts papper till rundlar, 3 st.
Ställ plåten i nedre delen av ugnen i ca 1 timme och 40 min,
den första timmen kör du på 100 grader de sista 40min 125 grader.
 Sedan stänger du av ugnen och låter marängen stå kvar i ca 10-20 min.

Under tiden marängen står inne vispar du grädden len, då den blir luftigare och godare.
Skölj och skiva jordgubbarna.

När bottnarna svalnat placerar du botten på botten men med ett
 lätt lager grädde och ett lager jordgubbar mellan varje maräng.
Denna tårta serveras samma dag som den är gjord för bäst resultat!



Hoppas det smakar.

För fler frågor om beställningar och andra ting kontakta mig på: [email protected]




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0